Střední škola Futurum Tomáše Jízdného otevírá gymnázium, bude připravovat studenty na zahraniční univerzity
Kromě zapojení technologií do výuky je pro Střední školu Futurum Tomáše Jízdného důležitý také indiv...
Číst článekJak asi probíhá vzdělávání v mateřské škole a s tím i spjaté praxe budoucích učitelů v předškolních zařízeních, si asi dokáže kdekdo z laiků představit. Něco si částečně pamatujeme z vlastního dětství, cosi pochopíme s vlastními dětmi, anebo jako prarodiče vnoučat, které do mateřských škol dochází. A tak většina z nás má alespoň nějakou představu o této profesi. Učitelé a učitelky ve školkách si s dětmi tzv. hrají, starají se o ně a pečují o ně. Ve skutečnosti se s dětmi formou hry učí zpívat, počítat, kreslit, cvičit, formulovat své myšlenky, hrát si s ostatními dětmi, dodržovat pravidla, pomáhat druhým, rozvíjet další schopnosti a dovednosti, socializovat se, rozvíjet své kompetence, a to v bezpečném, inspirativním a příjemném prostředí. Ideálně s dostatkem individuálního přístupu a s ohledem k osobnosti každého dítěte a jeho potřebám. A budoucí učitelé? Ti se nejprve do školek „chodí“ dívat na tzv. náslechy a postupně dostávají stále více prostoru pro vlastní aktivitu. V posledních ročnících studia by měli být schopni sami připravit, vést, individualizovat i vyhodnotit vzdělávací proces v mateřské škole. To, jakým způsobem a kam se posune dění ve školkách i příprava budoucích učitelů, by asi nikoho až do předjaří roku 2020 nenapadlo.
V prosinci 2021 jsme se sešli v rámci projektu iKAP 2 na prvním online setkání u virtuálního kulatého stolu. Hlavním tématem byla doba covidová a její vliv na vzdělávání v MŠ a s tím ruku v ruce na průběh a vedení pedagogických praxí. Kolem 25 účastníků z řad učitelů ze státních i soukromých mateřských škol, vzdělavatelů budoucích učitelů, pedagogů z předškolních center, domů dětí a mládeže, klubů a odborníků na předškolní pedagogiku se sešlo, aby sdílelo své nově nabyté zkušenosti s ostatními. O tom, že to bylo pro všechny velmi zajímavé setkání, nemůže být pochyb. Předškolní vzdělávání je založeno na bezprostředním kontaktu učitele a dítěte, dítěte a dalších dětí a potažmo dalšího vzdělavatele. Tento klasický model byl otočen přímo naruby. Děti ani studenti učitelství do mateřských škol nesměli, učitelé nemohli učit „naživo“, děti se nesměly setkávat. Jak si s touto skutečně zapeklitou situací poradily všechny zúčastněné strany? A především učitelé mateřských škol?
Reagovali především intuitivně s fantazií a tvořivostí sobě vlastní. Postupně své kroky obohacovali zlepšujícím se IT vybavením i vlastními IT dovednostmi. Studenti učitelských oborů byli nuceni ze dne na den opustit mateřské školy, ve kterých probíhaly jejich praxe. Jejich vzdělavatelé byli postaveni před výzvu, s jakou se zatím ještě nesetkali. Jak splnit vzdělávací kritéria své školy a vzdělat plnohodnotně budoucí učitele, bez toho, aby docházeli do mateřských škol? Společně se svými kolegyněmi a kolegy z mateřských škol vymysleli projekt tzv. dobrovolnictví. Studenti se tak virtuálně spojili se svými staršími kolegy a kolegyněmi. Společně se dělili o nové nápady, IT zkušenosti, hledali alternativní aktivity a nové cesty a cestičky, jak pracovat s dětmi, naplnit Rámcový vzdělávací program a dodržet stávající opatření a nařízení. Tato spolupráce se ve většině případů ukázala jako skutečně šťastná. Díky tomuto propojení vznikaly často projekty, které byste ještě před pár lety v MŠ rozhodně nečekali.
Účastníci kulatého stolu sdíleli zkušenosti s různými aktivitami, online vzděláváním a komunikací s dětmi i rodiči na různých platformách. Vzpomínali, jak se zpočátku pokoušeli o výrobu amatérských videí zaměřených na dramatizaci, zpěv, cvičení či předčítání. Postupem času však hledali i jiné způsoby vzdělávání dětí, a to nejen skrze IT technologie, které v této době zahltily každou domácnost s dětmi. Zkušenosti ukázaly, že předškolní děti ve většině případů zůstaly stále především dětmi s jejich hlavní potřebou – tedy hrát si, být spolu, povídat si, učit se od sebe navzájem, hledat odpovědi na své otázky a běhat… A tak připravovali různé dobrodružné stezky v přírodě, hledání pokladů, plnění zadaných úkolů. Zde se mohl úžasně propojit svět zkušených pedagogů a studentů. Příkladem je projekt, kdy děti se svými rodiči hledali prostřednictvím QR kódů úkoly v lese, plnili je a ihned odesílali své odpovědi. Účastnici kulatého stolu také připomněli, že část rodin se v této době ocitla v krizi, a to nejen materiální, ale i psychické. Mateřské školy proto nabízely dětem a potažmo rodičům možnost anonymního vyzvednutí si výtvarného či pracovního materiálu, dále individuální poradenství, konzultace a specializované hodiny (např. pro děti s odlišným mateřským jazykem). V jedné z mateřských škol se zase velmi osvědčily individuální telefonické rozhovory dětí s učitelkou pod názvem „Haló, volá školka!“. Učitelé se také snažili prezentovat výsledné práce dětí na svých www stránkách, ve svých školních aplikacích či na vývěsních plochách a plotech MŠ, aby tak děti motivovali k dalším činnostem. Takových příkladů dobré praxe na setkání u kulatého stolu zaznělo nepočítaně.
Znovuotevření mateřských škol, které zřizovatelé v době lockdownu uzavřeli, bylo pro všechny velkou radostí. Do otevřených školek se ze srdce těšili nejen děti a jejich rodiče či prarodiče, ale především učitelé v mateřských školách a dětských klubech a centrech a samozřejmě i studenti předškolního vzdělávání a jejich vzdělavatelé. U studentů zpočátku vládl částečný ostych a strach z praxe face to face, ale postupem času se, i díky vzájemné předchozí spolupráci, navázalo na to dobré z minulých časů a došlo k obohacení o nové poznatky, zkušenosti a dovednosti z doby covidové.
Na závěr kulatého stolu jeho účastníci měli shrnout, čím je tato covidová doba profesně obohatila. Většina se shodla, že znovu začali milovat svou práci postavenou na bezprostředním kontaktu s dětmi. Doba je naučila rychle a akčně improvizovat, realizovat a připravovat projekty a akce, které by je dříve snad ani nenapadly, nebo na ně nebyl čas. Pedagogové se naučili akčněji komunikovat s rodiči prostřednictvím různých platforem, pracovat s IT technologiemi a nebát se je zařadit i do běžného života v MŠ. Některé školy své zahrady obohatily o venkovní učebny pro téměř každé počasí. Jiné MŠ dodnes pro dlouhodobě nemocné děti či děti, které z různých důvodů nemohou být přítomné běžné výuce v MŠ, poskytují distanční vzdělávání. Učitelé i studenti objevili nepřeberné množství výukových programů pro předškolní věk a zařadili je do svého rejstříku vzdělávání. Vzdělavatelé spolu s pedagogy mateřských škol začali shromažďovat materiály k vytvoření videotéky příkladu pedagogických praxí. Řeč byla i o zvýšení prestiže a úcty k předškolním pedagogům z pohledu rodičovské veřejnosti a zkvalitnění vzájemné spolupráce.
Zájem o 1. kulatý stůl v rámci projektu iKAP 2 byl značný. Jeho účastníci vyjadřovali svou spokojenost s možností sdílet nově nabyté zkušenosti s kolegy z oboru. Mnozí z účastníků navíc do diskuze vnesli podněty, které se mohou stát tématem dalších setkání. V únoru 2022 proběhne 2. kulatý stůl, jehož konkrétní téma momentálně vzniká.
Autor: Ivana Mrklasová (ivamrk@email.cz)
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář