Polytechnická hnízda nekončí. Mechanika i robotika pokračuje na 15 pražských školách
Projekt iKAP2 byl ukončen v listopadu 2023. Díky podpoře Magistrátu hlavního města Prahy může i v pr...
Číst článekUkazují to data ministerstev vnitra a školství. Od září může mít s kapacitou mateřských a základních škol pro děti ukrajinských uprchlíků problémy například Praha, Brno nebo Plzeň. Ukazuje to srovnání dat ministerstva vnitra a školství, která do interaktivní aplikace zpracoval think-tank IDEA při CERGE-EI. Podle posledních údajů České školní inspekce do základních škol v Česku chodilo v polovině května přibližně 26 tisíc válečných uprchlíků z Ukrajiny. Zhruba polovina základních a pětina mateřských škol se podle inspekce potýkala s problémy s kapacitou míst nebo zajištěním personálu.
Mapa a analytický nástroj think-tanku IDEA při CERGE-EI vychází z dat ministerstev vnitra a školství. Mapa se dá nastavit tak, že ukazuje počet či podíl ukrajinských migrantů určité kategorie školního věku (osa x) a dostupné kapacity ZŠ nebo MŠ napříč celou Českou republikou (osa y).
Data tedy jasně ukazují, že výrazný nedostatek míst v mateřských školách bude v Brně, Praze, Plzni, většině okresů Středočeského kraje a třeba v okrese Pardubice. „Do září je čas konat a zbudovat v lokalitách dostatek kontejnerových a lesních školek, podobně jako v minulosti při migračních vlnách do Izraele. I když se potom třeba ukrajinské děti vrátí domů, bude možné tyto objekty dobudovat na plnohodnotnější a trvalejší školky pro děti české,” komentuje data ředitel IDEA při CERGE-EI a spoluautor aplikace Daniel Münich.
U základních škol situace nevypadá tak napjatě. Ale i zde se ukazuje, že situace bude na hraně hlavně v Praze, Plzni, Brně a okresech Středočeského kraje. Přitom právě lokálně dostupné předškolní a školní kapacity budou nutnou podmínkou pro úspěšnou integraci ukrajinských uprchlíků. „Nedostatek míst ve školkách i školách bude velkou překážkou zaměstnanosti rodičů dětí, hlavně jejich matek,” upozorňuje programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký. „Tam, kde nepomohou ani modulové mobilní budovy, je možné ještě využít převozy žáků do škol s volnými kapacitami školními autobusy,” dodává Hřebecký.
Výše uvedená zjištění tedy závisí na kvalitě dat, které státní správa sbírá a poskytuje. „Právě sběr kvalitních dat, jejich přeměna na kvalitní a snadno dostupné informace jsou zásadní pro funkční rozhodování vlády, krajů, obcí ředitelů škol a informování společnosti včetně utečenců,” popisuje Daniel Münich.
Interaktivní aplikaci najdete ZDE.
Zdroj: EDUin.cz
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář