Začínají jednotné přijímací zkoušky na střední školy
Na čtyřletých maturitních oborech středních škol dnes začínají jednotné přijímací zkoušky, druhý ter...
Číst článekPřijímací zkoušky na střední školy by se do budoucna neměly rušit, ale jejich obsah by se měl upravit. V rozhovoru s ČTK to řekl vedoucí expertního panelu ministerstva školství Jan Jiterský. Většina expertů se podle něj kloní k názoru, že by nebylo vhodné nahradit přijímací zkoušky testováním dětí ve vybraných ročnících základních škol.
Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila připravit změny jednotných přijímacích zkoušek. Ministr školství Petr Gazdík (STAN) v březnu ČTK řekl, že by si přál, aby se pro přijímání na střední školy využilo testování v takzvaných uzlových bodech základních škol, tedy aspoň v páté a deváté třídě. Střední školy by tak podle něj mohly při přijímání žáků přihlížet k jejich pokroku. O nastavení systému chce ministr diskutovat. Lidové noviny minulý týden napsaly, že Asociace ředitelů gymnázií je proti zrušení jednotné přijímací zkoušky, naopak Unie školských asociací CZESHA by s jejím zrušením souhlasila.
V expertním panelu, který na ministerstvu připravuje změny vzdělávacího programu pro základní školy, podle Jiterského převažuje názor, že využít testování v uzlových bodech k přijímání na střední školy není vhodné. Experti by podle něj chtěli zavést testování ve třetím, pátém, sedmém a devátém ročníku proto, aby měly základní školy i stát přehled o fungování vzdělávání. Pokud by toto testování mělo sloužit i k přijímacímu řízení na střední školy, muselo by se konat dříve než na konci školního roku, což by informace o výsledcích výuky zkreslovalo, řekl Jiterský. „Žáci, kteří se připravují na střední školy, tak by v této době byli naučení a připravení, a žáci, kteří nemíří do středních škol s maturitou, tak by vycházeli z toho měření úplně jinak,“ vysvětlil.
Podle něj by školáci navíc zrušením jednotných přijímacích zkoušek přišli o možnost skládat testy ve dvou termínech. „Toto (testování například v devátých třídách) by bylo v jeden jediný den jedna možnost, jedna zkouška, která by o tom rozhodla, a to určitě nechceme,“ řekl.
Dodal, že si experti uvědomují vliv testování na výuku ve školách. „Pokud přijímací řízení bude nastaveno kompetenčně a gramotnostně, protože chceme rozvíjet klíčové kompetence a gramotnosti, tak bude ku prospěchu věci,“ míní. Jako klíčové kompetence označují odborníci na vzdělávání souhrn vědomostí, dovedností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění člověka ve společnosti.
Experti podle Jiterského nepočítají s tím, že by se testování v uzlových bodech konalo hned po zavedení plošně. „Chceme provádět výběrová šetření,“ řekl. Zdůraznil, že toto testování by nemělo sloužit k hodnocení jednotlivých škol ani jejich vzájemnému porovnávání, ale ke kontrole vzdělávacího systému jako celku.
Zdroj. ČTK
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář