Čtvrtina páťáků nedosahuje základní úrovně čtenářské gramotnosti
Ani základní úrovně čtenářské gramotnosti nedosahuje podle školní inspekce téměř čtvrtina páťáků. U ...
Číst článekV týdnu od 16. do 20. října 2023 proběhne na školách po celé České republice školní kolo Olympiády mediální gramotnosti. Soutěžit v ní budou žáci základních škol, a to ve dvou kategoriích. V první budou soupeřit žáci 1. stupně ZŠ a ve druhé se utkají žáci 2. stupně základních škol a příslušných ročníků gymnázií. Test potrvá 40 minut a žáci budou k jeho vyplnění potřebovat pouze počítač s připojením k internetu. Přihlašovat se mohou sami žáci, případně mohou své žáky přihlásit učitelé. Přihlašovací formulář se nachází na oficiálních stránkách olympiády: www.medialnigramotnost.com.
V testu na žáky čeká řada záludných otázek z oblastí tradičních masmédií, sociálních sítí, dezinformací, umělé inteligence či argumentačních faulů. Budou muset prokázat, že si zcela osvojili dovednosti mediálně zdatných jedinců, jelikož je test rozdělen na dvě části – vědomostní a praktickou. Žáci ukáží své znalosti z hodin mediální výchovy v otázkách s omezeným použitím internetu, ale i důvtip a vyhledávací schopnosti v otázkách, v nichž jsou žáci nuceni hledat a ověřovat informace na nejrůznějších internetových stránkách. Hlavním cílem olympiády je zábavnou formou vzdělávat děti v oblasti, která je často v běžné výuce opomíjena. V České republice totiž lze dle výzkumů JSNS sledovat meziroční pokles ve skóre mediální gramotnosti dětí.
Olympiáda mediální gramotnosti testuje komplexnost znalostí žáků, a i když se jedná o první ročník, žáci to rozhodně nebudou mít jednoduché. Navíc nejlepší účastníci ze školních kol postoupí do celorepublikového finále, které se uskuteční v prosinci na Magistrátu hlavního města Prahy, odkud si odvezou i hodnotné ceny. Soutěží se nejen o elektroniku a další věcné dary od partnerů soutěže, ale i různé předplatné online deníků či exkurze do mediálních domů.
Olympiádu organizuje debatní spolek pro mezinárodní soutěže, který se dlouhodobě věnuje rozvoji mladých lidí, ve spolupráci s Nadací O2, jejíž O2 Chytrá škola má za cíl podporovat mediální vzdělání. Projekt také vzniká pod záštitou Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a hlavního města Praha s mediálními partnery Českou televizí a Českou tiskovou kanceláří. Dále se na projektu podílí i spousta neziskových organizací s dlouholetými zkušenostmi s výukou mediální gramotnosti.
Zdroj: ČTK. https://www.medialnigramotnost.com/
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář