Co je třeba udělat, abychom posunuli české školství dál?
1. Zajistit financování a budování kapacit v oblasti vzdělávání
- Navýšit celkový podíl financování výdajů na vzdělávání k hrubému domácímu produktu výrazně nad úroveň průměru zemí OECD
- Sledovat cíl průměrného platu učitelů minimálně 100 % průměrné mzdy vysokoškolsky vzdělaného zaměstnance, který by měl být provázán s vytvořeným kariérním systémem
- Posílit platy nepedagogických pracovníků a zohlednit regionální rozdíly
- Posílit zázemí a rozvoj kompetencí subjektů v resortu školství
- Zajistit odborníky v rámci realizované agendy z komerčního, neziskového a akademického sektoru
- Posílit kvality projektového řízení a managementu napříč resortem
- Nastavit a podpořit další profesní rozvoj pracovníků resortu a přímo řízených organizací
- Vybudovat kapacity, institucionální i personální, pro implementaci nástrojů na regionální i místní úrovni a na úrovni jednotlivých škol
- Zajistit vícezdrojové financování odborných a manažerských kapacit resortu z národních i evropských struktur
- Zřídit externí evaluační orgán s mezinárodním zastoupením pro dohled a zpětnou vazbu ve věci naplňování cílů a opatření koncepčních dokumentů resortu
2. Reformovat cíle, obsah (kurikula), způsoby a ověřování výsledků vzdělávání
- Revidovat RVP, vytvořit komplexní a dostupné vzdělávací zdroje
- Zaměřit se na rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení
- Proměnit učitelskou přípravu v souladu s cíli nového kurikula a podporovat další vzdělávání učitelů přímo ve školách (tutoři dochází přímo do škol)
- Formativně ověřovat výsledky vzdělávání v souladu s novým kurikulem za účelem sledování rozvoje žáků ve vytipovaných oblastech (např. čtenářská a STEAM gramotnost)
- Zrušit současnou podobu jednotných přijímacích zkoušek a vytvořit komplexní paletu nástrojů posouzení žáků, které budou k dispozici školám a jejich konečná individualizovaná podoba na každé škole certifikována
- Zrušit současnou podobu společné části maturitní zkoušky a vytvořit nový víceúrovňový model výstupního hodnocení znalostí a dovedností
3. Garantovat rovné příležitosti ke vzdělávání
- Zvýšit dostupnost předškolního vzdělávání od nejnižšího věku se zaměřením na sociálně komplikovaná prostředí
- Nově systémově uchopit společné vzdělávání, vyhodnotit dosavadní systém, snížit administrativu, rozšířit možnosti přímého financování školu
- Komplexně podpořit školní poradenství, vymezit a financovat specializační pozice (výchovní poradci, preventisté, asistenti, psychologové a další pedagogičtí pracovníci)
- Zavést systém školské sociální práce a meziresortní spolupráce (case management) v rámci řešení žáků ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání nebo školním neúspěchem
- Vytvořit nový systém podpory a práce s nadanými a mimořádně nadanými jedinci
- Revidovat systém pedagogicko-psychologických poraden
- Revidovat systém zájmového a mimoškolního vzdělávání
4. Snížit administrativní a nepedagogickou zátěž škol
- Sjednotit výkaznictví, zjednodušit školskou dokumentaci i dokumentaci realizovaných projektů a programů národního i evropského financování (výkonové výkazy, výroční zprávy, ŠVP, ŠAP)
- Vytvořit jednotné informační prostředí pro účely správy vzdělávání a školství s přístupem všech dotčených a kontrolních orgánů státní správy a samosprávy tak, aby školy nebyly zatěžovány duplicitním vykazováním a kontrolou
- Posílit a podpořit nepedagogický administrativní a projektový personál škol
- Zkvalitnit a rozšířit metodické vedení administrativní správy škol
5. Proměnit pregraduální a další vzdělávání učitelů a ředitelů
- Vymezit kompetenční rámec učitelské i ředitelské profese pro jednotlivé fáze jejich profesního života
- Vytvořit kariérní systém učitelů a dalších pedagogických pracovníků jako podpůrný nástroj jejich profesního růstu
- Vytvořit komplexní systém vzdělávání školského managementu jako pedagogických lídrů, kvalitních personalistů i manažerů
6. Posílit prostupnost vzdělávání od předškolní do vysokoškolské úrovně
- Systémově uchopit agendu podpory různých vzdělávacích forem a cest
- Podporovat mezipředmětovou spolupráce a interdisciplinaritu vzdělávání
7. Proměnit strukturu vzdělávací soustavy a dát novou roli odbornému školství v systému celoživotního vzdělávání
- Vytvořit nový zákon o celoživotním vzdělávání
- Vymezit novou roli a spolupráci odborného školství a zaměstnavatelů
- Posílit všeobecnou větvi středního školství a vytvořit nový typu středních škol s možností průběžné specializace
8. Implementovat strukturu středního článku vedení na bázi reformy současné sítě krajských a obecních odborů školství
- Doplnit personální a institucionální kapacity a posílit metodické vedení
- Posílit kapacity kariérového poradenství a sjednotit jeho metodického vedení na úrovni středního článku
9. Revidovat cíle a strukturu vysokoškolského vzdělávání
- Posílit nástroje podpory pro studenty ze znevýhodněného nebo odlišného prostředí
- Snížit administrativní náročnost grantových a dotačních programů
- Navýšit kapacity kombinovaného a distančního studia
- Dopracovat systém výzkumných a profesních vysokých škol s využitím struktury VOŠ
- Revidovat současný systém habilitací a jmenovacích řízení se zvážením anglosaského modelu
- Vytvořit systém interních doktorských pracovníků na pracovištích a navýšit jejich finanční ohodnocení
10. Posílit komunitní charakter školských zařízení
- Revidovat legislativní zakotvení orgánů pedagogického a manažerského vedení školy (pedagogická rada, školská rada) a přehodnotit jejich kompetence
- Rozpracovat metodické vedení školských rad
- Podpořit zavádění žákovských a komunitních participačních platforem (parlamenty, sněmy)
11. Budovat školskou infrastrukturu jako etalon moderní veřejné infrastruktury
- Podporovat programy komplexních opatření k energetickým úsporám
- Navázat ekologicko-environmentální výchovu na projekty rekonstrukcí škol a budování nové školské infrastruktury
- Budovat školskou infrastrukturu jako centra komunitního a kulturního života
12. Posílit aspekty pohybového vzdělávání napříč školami a kurikulem
- Navýšit hodinovou dotace pro pohybového vzdělávání
- Revidovat cíle, obsahy, způsoby a ověřování výsledků pohybového vzdělávání a školního sportu
- Navýšit a zkvalitnit institucionální, infrastrukturní a personální kapacity školního pohybového vzdělávání a školního sportu
O blogu
České školství se může pyšnit dlouhou tradicí plnou zajímavých jmen, ale jeho současný stav není ideální. V mezinárodních srovnáních zaostáváme ve většině ukazatelů. Jako klíčový se ukazuje nedostatek financí, které do českého vzdělávání tečou; jen navýšit náklady pro kvalitativní změnu ale nestačí. Je třeba, abychom se jako společnost shodli na tom, jaké má mít naše školství cíle, jakou strukturu a které nástroje má používat. Tento blog chce představit nápady a možnosti rozvoje českého vzdělávání a být jedním ze zdrojů informací a argumentů pro celospolečenskou debatu.
Já se jmenuji Vítek Šimral a už více než 2 roky mám tu čest být radním pro oblast školství hlavního města Prahy. Pocházím z učitelské rodiny, proto můžu sledovat české školství zevnitř vlastně od narození. Myslím, že jsme dnes dál, než jsme byli třeba před 20 lety. Zároveň ale věřím v ohromný potenciál, který v našem vzdělávání ještě dříme; můžeme jej probudit, když si jako společnost řekneme, že to stojí za to a že do radikální kvalitativní změny českých škol jdeme!
Převzato z Blogu – Jak dál se školstvím
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář