Vznikla Sjednocená metodika praxí v mateřských školách. Ke stažení je k dispozici pro všechny a zdarma.
Metodika je volně ke stažení zde nebo po načtení QR kódu. Sjednocená metodika praxí vznikal...
Číst článekMáme za sebou již 9. kulatý stůl na téma: Pedagogická praxe a inkluze. V krásných historických prostorách Hospodářské komory na Kafkově náměstí se sešlo kolem 30 zájemců o toto téma. Byli zde mentoři, učitelé i ředitelé mateřských škol a dalších předškolních institucí, nechyběli zástupci vzdělavatelů ze středních oborných škol, a to jak státních, tak i soukromých a další zájemci.
V úvodu hlavní metodička Mgr. H. Nádvorníková, shrnula celý projekt iKAP 2., který směřuje ke zkvalitnění pedagogických praxí a 9. Kulatý stůl je jeho dalším logickým pokračováním. Seznámila účastníky s následujícím programem a vyzvala další zúčastněné ke krátkému představení a sdílení vlastní zkušenosti s touto problematikou.
Následně vyzvala další garantka projektu I. Mrklasová ke krátkému brainstormingu nad otázkami:
Po krátké diskusi a sdílení další pozvaný host – speciální pedagožka paní PhDr. Miroslava Měchurová z SPC Klíč předložila své zkušenosti s inkluzí s různými druhy a stupni specifických potřeb dětí. Dotkla se také legislativního opatření a spolupráce předškolních institucí a PPP.
Následně se slova ujala garantka Mgr. I. Mrklasová a sdílela s dalšími kolegy své vlastní osobní zkušenosti s vedením pedagogické praxe v inkluzivní třídě a o jejím obecném významu. Účastníci kulatého stolu shlédli podnětnou prezentaci a mohli klást dotazy k jednotlivým problémům, které se při vedení praxe mohou vyskytnout. Především jde o dodržení bezpečnosti při vedení praxe v inkluzivní třídě. Jednotlivé opatření lze krátce shrnout do těchto bodů:
Po společné diskusi a přestávce se slova ujala mentorka a zástupkyně ředitele z Mateřské školy Malkovského v Praze – Letňanech M. Postránecká Dis. a sdílela své zkušenosti s vedením pedagogických praxí a inkluzí dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Práce s těmito dětmi, je specifická a klade na pedagoga vysoké nároky vzhledem k tomu, že dítě prakticky nerozumí a neumí mluvit stejnou řečí jako pedagog, potažmo praktikant, přicházející na praxi. I tady je třeba, aby těmto dětem svoji práci přizpůsobil. Přitom je dobré dodržovat vhodné zásady:
Za těchto podmínek je praxe v inkluzivní třídě velkým přínosem jak pro praktikanta, tak často i pro mentora i děti samotné.
Poté se slova ujala opět I. Mrklasová a zabývala se tentokrát podrobným zpracováním přípravy praktikanta. Podrobná příprava by měla obsahovat podrobnou organizaci činností, individualizaci jednotlivých cílů, rozdělení třídy, práce jen s dítětem s SPV, cíle činností, metody práce, krizové situace a momenty při vedení praxe.
Posledním bodem byla problematika spolupráce praktikanta a asistenta pedagoga v inkluzivní třídě. Garantka I. Mrklasová vysvětlila kompetence asistenta pedagoga, osobního asistenta, zásady teamové spolupráce, důraz na plánování, předvídání, vhodné rozdělení prostoru třídy při některých aktivitách a doporučení nechat praktikanta si v rámci možností vyzkoušet práci asistenta pedagoga.
Před ukončením společného a velmi zdařilého a podnětného setkání nechyběla plodná diskuse a sdílení vlastních dalších zkušeností jednotlivých pedagogů i zástupců vzdělavatelů. Zazněly zde podněty, které by mohly být opět zahrnuty do společné Metodiky k vedení pedagogických praxí. Dle ohlasů bylo patrné, že inkluze a pedagogická praxe je velmi aktuální a 9. kulatý stůl se velmi vydařil.
Autor: Ivana Mrklasová
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář