Čeština‎English

ROZHOVOR: Když děláte práci srdcem, děláte ji dobře, vzkazuje kolegům ředitelka soukromé MŠ Andrea Vřešťálová

ROZHOVOR 29.8.2022 Ivana Mrklasová Archivovaný článek

Již druhým rokem probíhá projekt iKAP 2, vypsaný Magistrátem hl. m. Prahy vedoucí ke zkvalitnění pedagogických praxí budoucích předškolních pedagogů na území hlavního města Prahy. Do projektu se zatím zapojilo 30 institucí – státních, církevních i soukromých mateřských škol, center předškolního vzdělávání při DDM i přípravných tříd při ZŠ. Paní ředitelku Andreu Vřešťálovou, která je garantem a aktivním účastníkem projektu se svoji soukromou česko-anglickou mateřskou školou, jsem požádala o rozhovor, co ji k tomu vlastně vedlo. Aktivita soukromých mateřských škol se podle všeobecného mínění ubírá především směrem k zisku. Ale i mezi soukromými mateřskými školami mohou být velké rozdíly. Mateřská škola FlowerGarten ze Zbraslavi je toho přímým důkazem.

Co vás vedlo k založení soukromé mateřské školy?

Mateřskou školu FlowerGarten jsme s manželem koupili již založenou a fungující.

Co bylo pro vás hlavním podnětem? Jak dlouho již funguje?

Během mateřské dovolené jsem stále vymýšlela, jaký druh práce s dětmi bych ráda dělala. Dceři byly téměř dva roky, moje maminka je celý život učitelkou v mateřské škole a do mailu mi zrovna přišla nabídka na přenechání školky na Zbraslavi. Jeli jsme se na Zbraslav podívat a za pár měsíců jsem měla práci na plný úvazek. Je to přesně 13 let.

Můžete nám stručně popsat vaši mateřskou školu? Kde se nachází, kolik máte tříd, dětí, čím je škola specifická?

MŠ FlowerGarten se nachází ve vile na Zbraslavi a je to malá školka. Máme počet dětí na jednu třídu, ale jsou rozděleny dle věku, takže třídy máme tři. Na děti mluvíme pouze anglicky, ale pokud je potřeba, tak používáme i češtinu. Je to hlavně u nových dětí, které nemají s angličtinou žádnou zkušenost. Záleží nám hlavně na tom, aby se ve školce cítily komfortně, anglicky se do konce docházky naučí každé dítě, takže ze začátku nespěcháme a děti nestresujeme. Logopedii a percepční výchovu máme také v českém jazyce, v posledním roce je to důležité i z důvodu přechodu do české základní školy, kam jde většina dětí.

Čím se, podle vás, zásadně liší soukromá mateřská škola od běžné státní mateřské školy?

Za všechny ty roky a zkušenosti z praxe si myslím, že nemusí být téměř žádný. Je to o lidech, učitelích, prostoru. Může být skvělá soukromá a také skvělá státní školka a naopak. Když děláte tuto práci srdcem, děláte ji dobře. Soukromá má jednodušší práci s financemi, nemusí o peníze žádat a většinou má na menší počet dětí více učitelů. Je ale velmi křehká, musí se hodně snažit, aby měla své klienty a bylo z čeho učitele a nájem zaplatit.

Z jaké filozofie vychází váš školní vzdělávací program?

Vzdělávací program bude v letošním roce inspirován knihou Tradinář. Kniha je plná zajímavých tipů a inspirativních nápadů a je poctou všemu, co dělali naši předci. Oslavy svátků, rituály a zajímavosti jsou v našem vzdělávání klíčové a dětem jsou tradice představovány praktickými ukázkami a reálnými prožitky.

Vaše mateřská škola se zapojila do projektu Magistrátu hl. m. Prahy, iKAP2, aktivita č. 6, vedoucí ke zkvalitnění pedagogických praxí. Proč jste se do projektu zapojili? A jaké máte zkušenosti s pedagogickými praxemi a studenty, kteří k vám docházejí?

Víme, že studenti praxi potřebují. Čím více budou mít vlastních zkušeností během studia, tím jednodušší bude například výběr mateřské školy pro jejich zaměstnání. My jsme poměrně flexibilní, co se programu školky týká.  Studenti se u nás učí, jak pracovat bez přípravy a nemyslet si, že co je psáno, to je dáno. Flexibilita v práci učitele je klíčová schopnost.

Máte vliv na to, jak bude vypadat praxe studentů? Do jaké míry ji ovlivňujete?

S kolegou máme jasně dané, kde student začíná a s čím mu můžeme pomoci. Podporujeme samostatnost a vlastní kreativitu a záleží jen na studentech, kam až je pustíme. Minulý školní rok jsme měli veliké štěstí a ve školce se nám objevila skvělá slečna, od které jsem se učila i já.

Jací jsou vlastně dnešní studenti, budoucí předškolní pedagogové?

Nemám zatím mnoho zkušeností se studenty pedagogických škol, ale pracuji s dětmi „teenagery“ a jednoho teenagera mám i doma, takže vidím, jak důležité jsou vzory, vlastní zkušenosti a podpora rodinného zázemí.

Jaké máte vlastně požadavky na své pedagogické zaměstnance, kolegy? Jak si je vybíráte?

My si naštěstí náš tým udržujeme již dlouhá léta stejný, základní pilíř je neměnný a jednou za dva až tři roky se nám někdo vymění. Je to dáno tím, že zaměstnáváme cizince, kteří nejsou v Praze na stálo.

Požadavky na pedagogy se v posledních letech, i díky Covidu -19, značně proměnily. Co nového, a to v pozitivním i negativním smyslu vám přinesly nové zkušenosti z této doby?

Vzhledem k tomu, že jsme soukromá školka, tak nás nikdo nenutil školku zavřít hodně dlouhou dobu, vlastně až v březnu 2021 byly všechny školky na 6 týdnů uzavřené. My jsme prožili dobu covidovou poměrně hezky, nebyly na nás kladeny žádné velké požadavky ze strany rodičů, neboť byli rádi, že jsme v provozu a měli jsme méně dětí, chodili hodně ven a byla to taková klidná doba, na kterou ráda vzpomínám z hlediska práce ve školce.

Jak tato doba covidová ovlivnila vás, v osobním, a především v pracovním životě? Děláte něco od té doby jinak? Změnil se váš pohled třeba na IT v mateřských školách?

Myslím, že se pro mě nic zásadně nezměnilo. IT ve školce nepoužíváme, učíme zážitkem a vlastní zkušeností. Děti mají IT všude okolo, během každé denní doby a já jsem ráda, když si mohou školku užít všemi smysly a jen tak být a tvořit.

V současnosti se učitelé potýkali s novou, nelehkou výzvou. Během rozběhlého školního roku přicházeli do všech vzdělávacích stupňů děti uprchlíků s neznalostí českého jazyka. Přijímali jste v mateřské škole děti uprchlíků? Máte s nimi nějakou zkušenost?

Měli jsme hodně poptávek na místa ve školce, ale jsme malá školka, máme přihlášených 25 dětí a nemůžeme si dovolit přijímat děti navíc. Máme jednoho malého ukrajinského chlapce a ten byl opravdu malý, když jsme ho přijímali, myslím dva a půl roku a jeho začlenění bylo jednoduché.

Jaké máte vlastně předchozí zkušenosti s dětmi s odlišným mateřským jazykem? Jak s nimi pracujete? Máte nějaké doporučení pro ostatní kolegy, kteří budou náš rozhovor číst?

Zkušenosti máme s dětmi s různými jazyky a vždy začínáme podle jednoho papírku, kde máme pět důležitých slov týkajících se hlavních potřeb a postupně děti začínají rozumět nám a ostatním dětem. Čím více děti zapojujeme do běžných činností, mluvíme na ně, většinou se naučí poměrně rychle. Je důležité snažit se je zapojovat stále mezi děti, i když je do hry samy nechtějí, tam je podpora velmi důležitá. Když dítě nerozumí a nepopovídá si, jde si hrát tam, kde je to jednodušší a tam je potřeba pomoci.

Dobrá komunikace je základní cesta ke vzájemné spokojenosti. Jak vy komunikujete a spolupracujete s rodiči?

Komunikace s rodiči je moje hlavní činnost. S rodiči komunikujeme hodně, vyžadují to a my jsme tak zvyklí. Scházíme se individuálně, mnoho témat probereme v šatně. Rodiče volají, píší a tento způsob mi vyhovuje. Vím, že je to možné jen díky menší skupině dětí a nebylo by to při větším množství dětí možné, takže si to užívám a jsem za to ráda.

A jak komunikujete a spolupracujete s rodiči, kteří mohou mít na soukromou mateřskou školu někdy dost zvláštní požadavky?

Rodiče za školku platí a tím je samozřejmě dáno to, že mají pocit, že budou jejich potřeby a přání plněny. Máme naštěstí rozumné rodiče a většinou je možné vyhovět. Někdy jsou to tipy i pro nás, jak naši práci zlepšit, takže mi to nevadí. Když je to něco, s čím nesouhlasím, nebo je naše představa o vzdělávání a přístupu rozdílná, umím říct i ne a vysvětlit proč. Většinou jsou obě strany pochopeny.

Jak vlastně probíhá letní či prázdninový provoz ve vaší soukromé mateřské škole?

Během července pořádáme letní tábor, kde je téměř celý tým FlowerGarten a školku máme zavřenou. V srpnu máme otevřeno a máme takový volnější prázdninový program, kde hodně tvoříme, jsme venku a je to taková letní pohoda.

Paní ředitelko, vím, že nejste jen ředitelkou této mateřské školy, ale jste zapojena i do dalších aktivit jak profesních, tak zájmových. Co vás vedle práce ředitelky naplňuje, rozvíjí či u čeho ráda relaxujete?

Mám práci ve školce ráda, vlastně všechno, co dělám, mám ráda. Na Zbraslavi mám tým skvělých lidí, bez kterých si naši školku nedovedu představit. Jak jsem již zmínila, pořádám letní tábor, který má dlouholetou tradici a vždy se na něj celý rok těším a se svým týmem ho podrobně několik měsíců plánuji. Stále něco studuji, vyhovuje mi studium jeden víkend v měsíci a v tomto formátu můžete studovat cokoliv. Relaxuji málo, potřebovala bych asi víc. Mám to stejně, jako většina z nás. Má rodina je pro mě nejvíc a s tou se nikdy nenudím a jsem vděčná za společný čas.

Paní ředitelko, moc Vám děkuji za rozhovor a za to, jak vedete mateřskou školu a co vše děláte pro děti i rodiče.  Na závěr našeho rozhovoru mám poslední otázku. Chcete něco vzkázat našim čtenářům, rodičům, kolegům?

Buďte trpěliví, milující a přistupujte k životu s pokorou.

Autor: Ivana Mrklasová

Zobrazit články autora

Ivana Mrklasová

Sledovat
Sleduje: 0
X

Sledovat

E-mail: *
29.8.2022 Ivana Mrklasová Archivovaný článek
Zobrazit Skrýt

Komentáře k článku (0)

Napsat komentář

Napsat komentář