Čtvrtina páťáků nedosahuje základní úrovně čtenářské gramotnosti
Ani základní úrovně čtenářské gramotnosti nedosahuje podle školní inspekce téměř čtvrtina páťáků. U ...
Číst článekAsistentů pedagoga ve školách přibývá. K 1. lednu 2022 jich ve školských zařízeních působilo 17.545, tedy asi o 31 procent víc než v roce 2019. Tři čtvrtiny těchto pracovníků působí v základních školách. Vyplývá to ze statistik, které na konferenci v Praze představil ředitel odboru základního vzdělávání na ministerstvu školství Michal Černý. Resort podle něj nyní připravuje změnu ve financování asistentů, která by v případě schválení mohla platit od ledna 2024.
Podle vyhlášky o společném vzdělávání znevýhodněných a nadaných s ostatními ve školách má asistent pedagoga podporovat učitele při výuce a zároveň vést žáky k samostatnosti a zapojení do činnosti. Asistent by měl pracovat s žáky podle potřeby a pokynů pedagoga, kterému pomáhá.
Množství asistentů se podle Černého od roku 2019 zvýšilo z 12.032 na letošních 17.545. Nejvíc je jich v základních školách. Zatímco v roce 2019 v nich působilo 9.248 asistentů, letos k 1. lednu 13.142. V mateřských školách pracuje asi pětina celkového množství těchto pracovníků. Nejméně asistentů je ve středních školách. Letos jich tam MŠMT evidovalo 522, na začátku roku 2019 to bylo asi o sto lidí méně.
Ministerstvo nyní chystá úpravu financování asistentů, kterou chce podle Černého docílit stabilizace jejich počtu do budoucna. „Naší snahou je, aby nedošlo ke snížení, ani k razantnímu navýšení (počtu asistentů pedagoga ve školách), protože počet asistentů roste, aniž by každý rok stejně výrazně rostl počet znevýhodněných dětí ve školách,“ řekl.
Podle připravovaného návrhu bude mít škola nárok na určitý počet asistentů pedagoga, uvedl Černý. Svou roli při stanovení konkrétního počtu bude podle něj hrát mimo jiné množství tříd ve škole a jejich naplněnost. Základní školy s početnějšími třídami budou moci z peněz od státu zaplatit víc asistentů, řekl. Při výpočtu nároku na ně se podle Černého bude zohledňovat rovněž počet školáků, kteří mají problémy se vzděláváním. Asistent by tak podle stávajících záměrů MŠMT měl být téměř v každé třídě, kde se učí dítě se závažnými poruchami učení, s poruchami chováním či dítě s postižením, shrnul.
V současnosti se asistent přiděluje ke konkrétním žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle Černého to ale školám přináší vysokou administrativní zátěž, kvůli časové omezenosti pozice ve škole navíc asistenti pociťují ve své práci nejistotu. Nově by se měli asistenti využívat ve výuce podle aktuálních potřeb žáků. Cílem změny systému financování je i sjednocení a zlepšení pracovních podmínek, dodal Černý.
Na přípravu úpravy financování asistentů upozornil už v září spolek Učitelská platforma. Podle něj by změna mohla poškodit školy s větším počtem handicapovaných dětí. Mluvčí MŠMT Aneta Lednová v reakci ČTK řekla, že resort návrh postupně upravuje tak, aby více zohlednil i množství dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v jednotlivých školách.
Zdroj: ČTK
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář